Tips event markedsføring for et kommersielt event

I de tilfellene du skal markedsføre eventet ditt til eksterne deltagere kan det være greit med en markedsføringmal
med noen viktige tips du bør huske på underveis.

I FORKANT AV EVENT

Oppsett av en registeringsside for billetter (Her kan du benytte Eventbrite og PayPal, Inviter.no eller en egen ehandelsløsning som håndterer salg av digitale produkter som billetter) samt:

  • Event tittel
  • Foredragsholdere/underholder
  • Agenda
  • Dato og Tid
  • Kart

Bilettpriser for early bird registeringer, generelle og øvrige nivåer

  • Registrering og betaling
  • Sosiale medier «dele knapper»
  • Bekreftelses-email og kjøpskvittering

Markedsføre eventet ditt:

  • Email event invitasjoner til dine email abonnementer
  • Oppfordre foredragsholdere til å dele
  • Oppfordre deltagere til å dele
  • Oppfordre sponsorer til å dele
  • Invitere journalister, bloggere, påvirkere og VIP gjester gratis
  • Bruk sosiale media – re-tweet konkurranser kan være veldig effektive
  • Ta kontakt med andre nettverk som kan være interessert i ditt event
  • Send en oppfølgingsemail noen timer før billettsalget avslutter – ren tekst email virker oftest best

 

UNDER EVENT

Sørg for gratis Wifi
Lag en hashtag for twitter, Instagram og Facebook
Oppfordre folk til å tweete
Ta bilder
Film presentasjonene
Spill inn kundeuttalelser fra deltagerne
Motiver til sosial deling i pausene
Ha klar et tilbakemeldings/evelueringsskjema

ETTER EVENT:

Sett opp en ressursside som inkluderer:

  • Din takke for tiden melding
  • Presentasjonsslides (Slideshare)
  • Resurser som kan lastes ned
  • Liste over Websider som er nevnt av foredragsholdere
  • Kontakt detaljer og en oppfordring til handling

Oppfølging:

  • Poste foto på Facebook og tagg deltagere der det er mulig
  • Last videoer opp på YouTube
  • Send deltagere til en takke email med en lenke til ressurs siden
  • Email ut med en event oppsummering til dem som gikk glipp av eventet

 

Se også eventplanleggeren vår som tar for seg de mer tekniske aspektene rundt gjennomføringen.